Előfordulhat, hogy weboldalunk nem generálja az elvárt konverziót, nem hoz elegendő vásárlót vagy látogatót. Ilyenkor úgy érezhetjük, minden erőfeszítésünk hiábavaló, feleslegesen dolgozunk olyan keményen. Mi lehet az oka a sikertelenségnek? Az alábbi cikkből kiderül!
Erre szolgál a weboldal elemzés
A SEO audit nulladik lépése a weboldal elemzés, hiszen ezen alapszik minden későbbi lépés. Erre építhető a teljes SEO stratégia akár hosszútávú, akár pedig rövidtávú együttműködésről van szó. A weboldal elemzés megmutatja azokat a hibákat és hiányosságokat, melyek kijavításával, illetve pótlásával lényegesen jobb eredményeket érhetünk el a honlapunkkal.
A weboldal elemzése: a teljesítmény és a megjelenés
Első lépésként meg kell néznünk, jelenleg hogyan teljesít a weboldal. Néhány fontos kulcsszóra keresve rögtön megtudhatjuk, hányadik találatként jelenik meg a honlap a Google találati listáján. Ez már rögtön az elején számos hasznos információval és néhány fejlesztési irányvonallal is szolgálhat számunkra.
Ezt követően a Google Analytics segítségével a weboldal forgalmát vizsgáljuk meg mélyrehatóan. Ennek során számos adatot ismerhetünk meg, például azt, hogy honnan, mikor és milyen eszközről érkeznek a látogatók és azt is, hogy ezek a látogatók valóban a célcsoport tagjai-e vagy sem.
Ami még ennél is nagyobb jelentőséggel bír, az a weboldalon eltöltött idő. Egészen pontosan meghatározhatóak a leggyakrabban látogatott aloldalak és ezek látogatottságának aránya is. Ezekből az adatokból világosan kitűnik, mennyire eredményes és optimalizált az oldal. A Google a weboldalon töltött időt is figyeli és jobban értékeli azokat az oldalakat, melyek hosszabb időre képesek lekötni az emberek figyelmét.
A weboldal megjelenése is legalább annyit nyom a latba, mint a teljesítménye. Manapság egyre inkább a modern dizájnnal ellátott, jól felépített weboldalak sikeresek. A felépítésnek logikusnak, áttekinthetőnek, jól követhetőnek, könnyen navigálhatónak kell lennie. Olyannak, melyen egy átlagos felhasználó könnyen eligazodhat.
A struktúra kapcsán is fontos a kulcsszavak elhelyezése és használata. Az oldalról nem hiányozhatnak az ún. CTO (Call-To-Action) gombok sem, melyek valamilyen cselekvés megtételére szólítják fel a felhasználókat (pl. vásárlás, hírlevélre feliratkozás, ajánlatkérés stb.), tulajdonképpen konverziót hoznak. Fontos, hogy ezek figyelemfelkeltőek és jó szövegezésűek legyenek.
A weboldal elemzése: a technikai SEO és a tartalom elemzése
A technikai elemzés során kiderül, a Google mennyire tudja indexelni, bejárni az oldalt. Kiderül továbbá az is, milyen linkhálózattal rendelkezik, valamint az is, hogy a külső és belső linkek működnek-e. A technikai elemzés részét képezi a tartalmak felülvizsgálata, vagyis az, hogy például nincs-e duplikálva egy-egy tartalom. Azt ugyanis az algoritmusok nagyon nem szeretik.
Nem elhanyagolható a betöltődés sebessége sem, hiszen a Google köztudottan előnyben részesíti azokat az oldalakat, melyek gyorsan betöltődnek. Ezt különböző programokkal tudjuk mérni. Végül a technikai elemzés során a szakamberek az oldal forráskódját is szemügyre veszik, abból ugyanis kiderülnek a kulcsszavak, a metaadatok, a leírás és a kiegészítő pluginok is, melyek ugyancsak számos hasznos információval szolgálnak.
A tartalomnak nem feltétlenül a marketing- vagy az információértékét vizsgálják a szakemberek a weboldal elemzése során, sokkal inkább azt, hogy mennyire felel meg a SEO szempontoknak. Vagyis azt, hogy a kulcsszó kellő sűrűségben és a megfelelő helyeken szerepel-e, előfordul-e ragozott formában és a szinonimáit is használtuk-e az adott szövegben. Természetesen a Google a tartalmas, minőségi, informatív szöveges tartalmakat részesíti előnyben, de SEO szempontból ezeket más jellemzők alapján vizsgálják.
Láthatjuk, hogy a weboldal elemzés kiemelkedő jelentőséggel bír, hiszen a SEO audit részét képezi, melyen a keresőoptimalizálás teljes stratégiája alapszik. A weboldal elemzéséhez érdemes segítséget igénybe venni, hiszen egy külsős szakember egészen más szemüvegen át tekint a honlapunkra, mint mi magunk!