A Search Console alapozza meg, hogy weboldalad valóban megjelenjen a kereső találati listáján, a Google Search Console-ban való megjelenésével érheted el ugyanis, hogy honlapod bekapcsolódjon a Google “vérkeringésébe”.
Nem elég egy oldalon végrehajtani a keresőoptimalizálást. A Search Console használata is szükséges annak érdekében, hogy a Google robotok felismerjék az oldalt, majd indexeljék, hogy aztán helyet kapjon a találatok között. Az alábbiakban megnézzük, mit érdemes tudni a SEO-sok és a weblap tulajdonosok legfontosabb eszközéről, a Search Console-ról!
Régi-új Search Console
A Search Console-nak jelenleg két verziója fut párhuzamosan. Ugyan hivatalosan a régi Search Console számára 2019 szeptemberében a Google lehúzta a rolót, számos jelentés mégis ebben a verzióban érhető el. Ezek a jelentések az új Search Console “Régi eszközök és jelentések” menüpontjában kaptak helyet.
A béta verzió számos új funkcióval gazdagodott. Például a korábbi 90 napnyi helyett ma már 16 hónapnyi adathoz lehet hozzáférni. Az összehasonlítási lehetőséget is nagyobb teret kaptak: a különböző időszakok teljesítményét, valamint a különböző eszközök eredményességét is össze lehet vetni egymással.
Teljesítményvizsgálat a Search Console-ban
Az új Search Console legfontosabb része a Teljesítmény menüpont, ahonnan kiderül, hogy mely oldalak, milyen kulcsszavakra hogyan szerepelnek a keresőben. Itt máris információt szerezhetsz arról, mely oldalaidra szükséges nagyobb figyelmet fordítani. A Lekérdezések, Oldalak, Országok, Eszközök fülek alatt jelennek meg a kattintások, megjelenések, CTR és pozíció mutatók.
A Kattintások megmutatja, mennyien kattintottak az oldaladra. A Megjelenések arra utal, hogy hányszor jelent meg weblapod találatként a keresőben. A Lekérdezések helyett az Oldalak fülre kattintva máris láthatod, hogyan teljesített egy-egy adott oldal.
Az átlagos CTR az átkattintási arányról szolgál információkkal. Pontosabban megmutatja, hogy az emberek milyen arányban keresték fel az oldaladat. A helyezés mellett ezt a meta description és a cím is befolyásolja.
Az Átlagos pozíció a legizgalmasabb rész, megmutatja ugyanis, hogy egy-egy kulcsszóra átlagban hányadik helyen jelenik meg az oldalad az adott időintervallumban. Az erre vonatkozó adatok valósnak tekinthetőek és pontos információval szolgálnak a keresőben elfoglalt helyezésről.
Search Console a biztonsági problémák meghatározására
A Search Console 2019 januárjától a “biztonsági problémák” bemutatására is alkalmas. A funkció a “Biztonsági és kézi műveletek” menüponton belül helyezkedik el és azokat a hibákat mutatja be, amelyeket a Google fedez fel az indexelést követően.
Ilyenek például:
– A bizalomra épülő manipulatív befolyásolás (adathalász és megtévesztő webhelyek)
– Rosszindulatú programmal való fertőződés (több esete)
– Figyelmeztetés webhelyen átnyúló rosszindulatú programokra
– Feltörés típusa: kód-, tartalom- vagy URL beékelés
Az “Eltávolítás” eszköz megjelenése az alkalmazáson belül
2020 januárjában a Search Console-on belül még egy új eszköz debütált: az Eltávolítások eszköz. És hogy mégis mire jó? Segítségével ideiglenesen letilthatóak a keresési előzmények, megtekinthetőek az elavult tartalmak és megmutatja a Biztonságos keresés-szűrés hatásait is.
A bal oldali menüsorból az Eltávolítás menüpontra kattintva válaszd az Új kérelem gombot. Ezen belül kérheted az Ideiglenes URL-eltávolítást, amelynek segítségével egy általad birtokolt URL-címet és a hozzá kapcsolódó gyorsítótárazott másolatokat is törölheted a keresési találatok közül. Ez a módszer azonban nem végleges, ahhoz az indexelést is le kellene tiltani.
Választhatod ezen kívül a gyorsítótárazott adatok és azok leírásának törlését is. Az Elavult tartalom eltávolítása részhez azok a kérelmek kerülnek, amelyeket az elmúlt fél év során küldött be bárki, aki használta az oldalt. Az Eltávolítás eszköz utolsó lehetősége a Biztonságos keresés-szűrés, itt a nem helyénvalónak titulált felnőtt tartalmak kapnak helyet.
A Search Console egy sokoldalúan és egyszerűen használható eszköz, amelynek alkalmazása elengedhetetlen a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek és a honlaptulajdonosok körében.
A fenti blogbejegyzés a Selector Online Marketing Ügynökség SEO specialistájától, Révai Csabától származik.